رادیو نرم افزار چیست؟

3 سال پیش | 2427 مشاهده شده
رادیو نرم افزار

سیستم رادیویی ( رادیو نرم افزار ) که برخی یا تمام عملکردهای لایه فیزیکی در آن  به صورت نرم افزار تعریف شده است. سیستم  رادیویی هر نوع دستگاهی است که  بدون  سیم ، سیگنالها را در فرکانس رادیویی منتقل یا دریافت می کند.در جهان ،سیستم های رادیویی در بسیاری از موارد مانند تلفن های همراه ، رایانه ، درب بازکن ماشین ، وسایل نقلیه و تلویزیون ها  کاربرد دارند.

تفاوت رادیو نرم افزار با سیستم های سنتی

دستگاه های رادیویی مبتنی بر سخت افزار سنتی، عملکرد متقابل را محدود می کنند و فقط می توانند اصلاح شوند. اصلاحات از طریق سخت افزاری منجر به هزینه های تولید بالاتر و حداقل انعطاف پذیری در پشتیبانی از چندین استاندارد شکل موج  می شود. رادیو نرم افزار یک راه حل کارآمد و نسبتاً ارزان برای این مشکل فراهم می کند ، رادیو نرم افزار  بستری ایجاد می کند تا دستگاه های بی سیم چند حالته ، چند باند و / یا چند منظوره که می توانند با استفاده از نرم افزار بهبود یابند توسعه یابد.

مزایای فناوری  رادیو نرم افزار

  • دستیابی به سطح بسیار بالایی از عملکرد ممکن است.
  • با به روزرسانی نرم افزار می توان عملکرد را تغییر داد (به روزرسانی ویژگی های وابسته به سخت افزار امکان پذیر نیست.)
  • با به روزرسانی نرم افزار پیکربندی مجدد رادیوها امکان پذیر است.
  • از بستر سخت افزاری یکسانی می توان برای چندین استاندارد رادیویی مختلف استفاده کرد.

معایب فناوری  رادیو نرم افزار

  • مبدل های آنالوگ به دیجیتال،  فرکانس های بالا قابل استفاده توسط بخش دیجیتال را محدود می کنند.
  • برای رادیوهای بسیار ساده ، بستر اصلی ممکن است بسیار گران باشد.
  • توسعه یک رادیو تعریف شده توسط نرم افزار به مهارت های سخت افزاری و نرم افزاری احتیاج دارد.

محیط های نرم افزاری آموزش رادیو نرم افزارکارها

  • گنو رادیو یک پروژه متن باز برای توسعه پروژه های رادیو نرم افزار  است.  این فریم ورک اکثر بلوک های پردازش سیگنال و انواع مدولاسیون های مخابراتی را برای کاربران و علاقمندان رادیو نرم افزار فراهم می کند. با سخت افزارهای  ارزانی(ار تی ال اس دی ار ، هک ار اف وان  یا سخت افزار اصلی گنو رادیو یعنی یو اس ار پی) که به راحتی در دسترس است ( یا بدون سخت افزار در محیط شبیه سازی)  می توان آموزش و فراگیری گنو رادیو را شروع کرد. این فریم ورک به طور گسترده ای در محیط های دانشگاهی و تجاری (در زمینه های ارتباطات بی سیم و سیستم های رادیویی) استفاده می شود.
  • نرم افزار متلب در بسیاری از صنایع استفاده می شود و اساساً در هر شغل و حرفه ای که نیازمند تجزیه و تحلیل داده ها است کاربرد وسیع دارد. در نرم افزار متلب جعبه ابزارهای زیادی برای رشته های مختلف توسعه داده شده است. برای آموزش رادیو نرم افزار در متلب، جعبه ابزار قدرمتند رادیو نرم افزار توسعه داده شده است.  با سخت افزارهای  ارزانی(ار تی ال اس دی ار ، هک ار اف وان  یا سخت افزار اصلی گنو رادیو یعنی یو اس ار پی) که به راحتی در دسترس است ( یا بدون سخت افزار در محیط شبیه سازی)  می توان آموزش و فراگیری  رادیو نرم افزار را در  محیط متلب شروع کرد.

این مطلب هگزارت از ترجمه لینک هایی از اینترنت و با توجه به تجربه فنی نویسنده ترجمه و گردآوری شده است. امیدواریم این مطلب برای شروع شما مفید بوده باشد. برای دیدن دیگر آموزش های هگزارت به این لینک مراجعه کنید.

منابع

https://www.wirelessinnovation.org/assets/documents/SoftwareDefinedRadio.pdf
https://www.electronics-notes.com/articles/radio/sdr-software-defined-radio-receiver/sdr-basics.php




دیدگاهتان را بنویسید

در سایت ما نظر خود را بیان کنید.