انبارداری دیجیتال و RFID ها

1 سال پیش | 372 مشاهده شده
warehousing

انبارداری را خودکار و هوشمند می‌کند. انبار هوشمند یک ساختمان بسیار بزرگ است که در آن نظارت بر موجودی‌ها از جمله مواد اولیه و محصولات تولید شده توسط کارخانه به صورت هوشمند انجام می‌شود. در چنین ساختمانی از انواع ماشین‌آلات هوشمند، تجهیزات کامپیوتری و … برای تکمیل فرآیندهای رایج و متداول در انبارها که قبلا توسط نیروی انسانی انجام می‌شد، استفاده می‌شود.

برای ذخیره مواد غذایی، انبار و انبارداری ایجاد شده است. کاوشگران اروپایی شروع به ایجاد مسیرهای تجاری با بقیه‌ی کشورها کردن و اهمیت انبارها برای ذخیره سازی محصولات و کالاها از راه دور بیشتر شد. بنادر، محل اصلی انبارها بود.

تکنولوژی های مورد استفاده

یکی از تکنولوژی‌هایی که برای انبارداری دیجیتال استفاده می‌شود، RFID یا شناسایی فرکانس رادیویی است. این تکنولوژی از طریق برچسب‌ها و برچسب‌های RFID که با شناسه‌های منحصر به فرد کدگذاری شده‌اند و دارای یک فرستنده رادیویی بی‌سیم کوچک هستند، اجازه می‌دهد تا موارد را به صورت از راه دور اسکن و پیدا کنید، حتی اگر نتوانید یک مورد یا برچسب یا برچسب آن را فوراً ببینید. فرستنده با خواننده‌های RFID که دستگاه‌های دستی یا ثابت هستند و سیگنال‌ها را به برچسب یا برچسب ارسال می‌کنند و حتی با ارسال موج‌های انرژی فرستنده‌های آن‌ها را تغذیه می‌کنند، ارتباط برقرار می‌کند.

 تکنولوژی‌های دیگری که در کنار RFID برای مدیریت داده های کلان و مکمل بودن برای انبارداری دیجیتال وجود دارند. هر کدام یک تکنولوژی مجزا را برای انبارداری دیجیتال ارائه می‌دهند. این تکنولوژی‌ها رقیب RFID نیستند، بلکه می‌توانند به صورت همزمان و در کنار یکدیگر برای بهبود عملکرد انبار استفاده شوند. برای مثال، می‌توان از RFID برای ردیابی و شناسایی محصولات استفاده کرد و در عین حال از سیستم‌های مدیریت انبار هوشمند برای هماهنگی فعالیت‌ها و گزارش‌دهی استفاده کرد.

  • سیستم‌های مدیریت انبار هوشمند‌ ( Smart Warehouse Management Systems ) : این سیستم‌ها به مدیران کمک می‌کنند تا فعالیت‌های مختلف را در انبار هماهنگ کنند و ورود و خروج تمامی محصولات را مدیریت کنند. این سیستم‌ها دارای قابلیت گزارش‌دهی سریع بوده و می‌توانند آمار آنلاین و بلادرنگ را نیز در اختیار شما قرار دهند.
  • ابزارهای انتخاب خودکار محصولات ( Automated Product Selection Tools ) : این ابزارها به‌صورت طراحی شده‌اند که از هوش مصنوعی و اینترنت اشیا برای انتخاب انواع محصولات استفاده می‌کنند.
  • سیستم‌های ردیابی و جمع‌آوری داده (Tracking and Data Collection Systems) : با استفاده از سیستم‌های ردیابی و جمع‌آوری داده، مدیران می‌توانند به صورت لحظه‌ای وضعیت محصولات را پایش کرده و دسترسی خوبی به محصولات و مواد اولیه موجود در انبار داشته باشند.

شرکت های استفاده کننده از انبارداری دیجیتال

بسیاری از شرکت‌های بزرگ در حوزه انبارداری و لجستیک از تکنولوژی‌های نوین برای دیجیتال شدن انبارهای خود استفاده می‌کنند. برخی از این شرکت‌ها عبارتند از:

  • یامازن (Yamazen)
  • دانون (Danone)
  • آمازون (Amazon)
  • XPO Logistics 
  • DB Schenker 

تکنولوژی های مختلف RFID

برد و نرخ خواندن دیتا برای یک خواننده RFID متغیر است و بستگی به فرکانس و نوع تگ RFID دارد. به طور کلی، برد خواندن برای تگ‌های RFID به شرح زیر است:

  • 125 کیلوهرتز و 134.2 کیلوهرتز: معمولاً 10 سانتی‌متر (4 اینچ)، اما ممکن است برد خواندن بیش از 30 سانتی‌متر (1 فوت) باشد.
  • 433 مگاهرتز: تگ‌های فعال RFID با فرکانس فوق العاده بالا – تا 500 متر برد خواندن.
  • 860 ~ 960 مگاهرتز: تگ‌های پسیو RFID با فرکانس فوق العاده بالا – حداکثر برد خواندن 15 متر – میانگین برد خواندن 5 متر.

تگ‌های پسیو RFID با فرکانس فوق العاده بالا (UHF) معمولاً برای انبارداری دیجیتال مناسب‌تر هستند. این تگ‌ها دارای برد خواندن بیشتری نسبت به تگ‌های پسیو RFID با فرکانس پایین (LF) و فرکانس بالا (HF) هستند و می‌توانند از فاصله‌ای تا 15 متر خوانده شوند . این برد خواندن بیشتر به مدیران انبار اجازه می‌دهد تا محصولات را به صورت از راه دور و به صورت همزمان ردیابی کنند، که باعث افزایش کارایی و کاهش خطا در عملیات انبار می‌شود.





دیدگاهتان را بنویسید

در سایت ما نظر خود را بیان کنید.